وزارت آموزش و پرورش: معلمان باید از نظر «اعتقادی و سیاسی» گزینش شوند

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان نیز پیش از این از حضور ماموران گزینش در محل امتحانات ‏خبر داده بود

اخراج استادان از دانشگاه‌ها و تصفیه دانشگاه‌ها از نیروهای مخالف به عقیده بسیاری یادآور بازگشت به دهه شصت و انقلاب فرهنگی است. اکنون، وزارت آموزش و پرورش نیز در یکی از تازه‌ترین اقدام‌ها اعلام کرده است که همه افراد شاغل در این وزارتخانه باید از نظر «اعتقادی و سیاسی» گزینش شوند.

رئیس هسته گزینش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه همه افراد شاغل در این وزارتخانه، حتی در مدرسه‌های غیردولتی، باید از مرحله گزینش عبور کنند، گفت: «به‌دلیل حساسیت بالای شغل معلمی، گزینش در محور‌های اخلاقی، اعتقادی، و سیاسی اعلام‌ نظر می‌کند و گزینش علمی این افراد قبل از این مرحله اتفاق می‌افتد.»

سیدحسین داود الموسوی روز پنجشنبه در دومین روز از همایشی که برای «آموزش و توجیه» روسای اداره‌های مدرسه‌ها و مراکز غیردولتی برگزار شده بود گفت: «برای تربیت و پرورش دانش‌آموزان متعهد و متدین باید در جذب نیروی انسانی دقت بیشتری کرد.»

پیش از این، وزیر کشور در نامه‌ای به رئیسی، رئیس‌ جمهوری اسلامی، در مورد جذب ۱۵ هزار عضو هیئت علمی اعلام کرده بود که شبکه‌های حاکم بر دانشگاه‌ها ورود «عناصر ارزشی مومن و نخبگان جوان انقلابی» را برنمی‌تابد. او در آن نامه نیز خواستار جذب نیروهای ارزشی و مومن و انقلابی در دانشگاه‌ها شده بود. اکنون، پس از اعتراض‌های دانش‌آموزان در جریان خیزش سراسری سال گذشته و همچنین اعتراض‌های معلمان و فرهنگیان در سال‌های پیش، وزارت آموزش و پرورش نیز می‌خواهد فضای مدرسه را با گزینش و برخورد امنیتی تغییر دهد.

الموسوی به فرمان روح‌الله خمینی در سال ۶۱ درباره تاسیس هسته گزینش اشاره کرد و گفت: «هسته گزینش برای جلب رضایت مردم سعی دارد نیرو‌های انسانی را، که یکی از مهم‌ترین ارکان وزارت آموزش و پرورش هستند، به بهترین شکل انتخاب و وارد مجموعه کند.»

رئیس هسته گزینش وزارت آموزش و پرورش همچنین تاکید کرد که مدارس غیردولتی حق بکارگیری نیرو‌های بدون گزینش را ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران از شروع این گزینش هم‌زمان با برگزاری آزمون استخدامی سخن گفته بود. یکی از معلمان ضمن شرح آنچه در آزمون استخدامی دبیری و هنرآموزی وزارت اموزش پرورش در شهر ایلام در روز دوازدهم مرداد رخ داده بود، نوشت: «سر جلسه امتحان در حوزه امتحانی دانشگاه آزاد بودیم که شخصی با لباس مشکی در سر جلسه بدون هیچ کارت و مشخصاتی حضور پیدا کرد و در روزی که به‌دلیل گرمای هوای بیش از ۵۰ درجه، دولت تعطیل رسمی اعلام کرده بود، یکی‌یکی اسامی و شماره داوطلبی افرادی را که لباس آستین کوتاه برای فرار از گرما پوشیده بودند می‌نوشت. سمت و اسم طرف را از مراقبین و برگزارکنندگان جلسه که جویا شدیم، پاسخ دادند که از گزینش اداره اموزش و پرورش آمده‌اند.»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان همچنین در خبری دیگر اعلام کرد که سازمان سنجش جعفر ابراهیمی، معلم زندانی، را به‌رغم قبول شدن در آزمون سراسری رد صلاحیت عمومی کرده است. این معلم زندانی در بند ۴ اوین در آزمون دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت رتبه شانزدهم را کسب کرد. او درحالی این رتبه را به دست آورد که به کتاب‌ها و منابع آزمون دکتری دسترسی چندانی نداشت. با وجود این، و در ادامه فشارهای امنیتی بر معلمان، پس از اعلام نتایج انتخاب رشته، او به دوازده دانشگاه برای مصاحبه پذیرش دعوت شد. اما فقط سه روز به او مرخصی دادند و او فقط در مصاحبه چهار دانشگاه توانست شرکت کند.

شورای هماهنگی نوشت: «علی‌رغم رضایت تیم مصاحبه کننده‌ در آن دانشگاه‌ها، یکی از سوالاتی که همواره تیم مصاحبه‌کننده از ابراهیمی می‌پرسیدند این بود که آیا در صورت تایید ما، سازمان سنجش و وزارت علوم نیز شما را تایید می‌کند.»

اکنون، بعد از اعلام نتایج نهایی آزمون دکتری، مشخص شده است که این معلم را سازمان سنجش رد صلاحیت عمومی کرده است. فرم صلاحیت عمومی فرمی است که سازمان سنجش برای فیلتر کردن دانشجویان از آن استفاده می‌کند. یکی از معیارهای اصلی در این فرم نداشتن سابقه فعالیت سیاسی است. بر اساس این گزارش، با همدستی سازمان سنجش و نهادهای امنیتی، جعفر ابراهیمی اکنون از تحصیل در مقطع دکتری بازمانده است.